Advertentie

Wat is voordeliger: benzine, gas of diesel?

Ik weet nog goed dat ik vroeger als klein jongetje met mijn ouders op vakantie naar Italië ging en dat ik het heel bijzonder vond dat de benzine daar omgerekend 2 gulden per liter kostte. Enige tijd geleden (Juli 2008) klaagden we wel dat marktleider Shell ongeveer € 1,60 in rekening bracht voor een liter euro95 (dat is dus omgerekend ruim 3,50 gulden!), maar we bleven wel doorrijden/-tanken. Niet vreemd dus dat veel mensen serieus nadenken over de brandstof die zij kiezen bij aanschaf/leasing van een nieuwe/andere auto.

Brandstofomslagpunt (Wat is voordeliger: benzine, gas of Diesel?)

Uiteraard kun je van deze alternatieven de totale kilometerkostprijs uitrekenen en vergelijken, maar ik richt me in dit artikel op de verschillen (dat maakt de berekening een stuk eenvoudiger).

Voor het gemak ga ik ervan uit dat buiten de hier vermelde variabelen er geen verschillen zijn tussen de voertuigen en dat de meerprijs t.o.v. de benzine uitvoering over de gebruiksduur tot nihil wordt afgeschreven (met andere woorden: de restwaarde kent geen meer-/minderwaarde).

Voertuiggegevens      
Jaarkilometrage 25.000 km/jaar    
Gebruiksduur 5 jaar    
       
Brandstofgegevens Benzine Gas (G3) Diesel
Meerprijs t.o.v. benzine n.v.t. € 2.000 € 1.800
Brandstofverbruik 7,8 ltr/100km 9,4 ltr/100km 6,2 ltr/100km
Brandstofprijs € 1,30/ltr € 0,45/ltr € 0,95/ltr
Houderschapsbelasting € 440/jaar € 600/jaar € 880/jaar


Extra vaste kosten

We beginnen met het berekenen van de extra vaste kosten die we ondervinden door het kiezen van een andere brandstof. Deze extra kosten zijn opgebouwd uit het verschil in houderschapsbelasting en de hogere afschrijving. In dit geval gaan we ervan uit dat de meerprijs t.o.v. de benzine uitvoering over de gebruiksperiode geheel wordt afgeschreven (restwaarde meerprijs = nihil).
Extra vaste kosten Benzine Gas (G3) Diesel
Houderschapsbelasting € 440/jaar € 600/jaar € 880/jaar
Extra t.o.v. benzine n.v.t. € 160/jaar € 440/jaar
       
Extra afschrijving n.v.t. € 2.000 / 5 € 1.800 / 5
Meerprijs / gebruiksduur n.v.t. € 400/jaar € 360/jaar
       
Totaal extra vaste kosten n.v.t. € 560/jaar € 800/jaar

Brandstofvoordeel

Nu kunnen we berekenen wat het voordeel van de alternatieve brandstoffen is (hiermee moeten we immers minimaal de extra kosten terugverdienen om rendabel te zijn).

Brandstofkosten per kilometer = brandstofprijs x brandstofverbruik/100

Brandstofvoordeel Benzine Gas (G3) Diesel
Brandstofkosten per km € 1,30 x 7,8/100 € 0,45 x 9,4/100 € 0,95 x 6,2/100
  € 0,1014/km € 0,0423/km € 0,0589/km
Voordeel t.o.v. benzine n.v.t. € 0,0591/km € 0,0425/km

Omslagpunt

Om het omslagpunt te berekenen moeten we de extra vaste kosten terugverdienen door het te behalen brandstof voordeel.

Omslagpunt = Extra vaste kosten / brandstof voordeel

Omslagpunt Gas (G3) Diesel
  € 560 / 0,0591 € 800 / 0,0425
  9.475 km/jaar 18.825 km/jaar

Besparing

Nu is uw netto voordeel te bepalen als u kiest voor een alternatieve brandstof.

Besparing = ( jaarkilometrage -/- omslagpunt ) x voordeel/kilometer

Besparing Gas (G3) Diesel
  (25.000 - 9.475) x 0,0591 (25.000 - 18.825) x 0,0425
  € 917,50/jaar € 262,50/jaar

Als de uitkomst bij "besparing" negatief is gaat het dus om een nadeel en is het niet verstandig om op die brandstof over te stappen.

TIP: Mocht u een overstap naar een andere brandstof willen maken, houd dan ook rekening met eventuele toekomstige veranderingen. Stel u rijdt nu 25.000 km/jaar en het omslagpunt ligt bij 24.500 km/jaar, dan zou een (kleine) tariefswijziging wellicht al roet in het eten kunnen gooien. Of u voorziet bijvoorbeeld dat u binnen 2 jaar minder kilometers gaat rijden door bijvoorbeeld een andere baan o.i.d. Kijk dus ook naar de langere termijn, u koopt/least uw auto immers voor een langere periode.

Ik wil ook een vergelijking maken!

Zeer verstandig, u kunt hiervoor de methode gebruiken zoals die hierboven is vermeld, of kijk op FleetCoach.nl voor een online calculatie van het brandstofomslagpunt.

Ratio versus Emotie?

De keuze van brandstof wordt niet door iedereen heel rationeel genomen, uw eigen gevoel/mening (emotie) speelt uiteraard ook mee. Zo sprak ik ooit een klant bij een importeur van (zeer) luxe automobielen, die op basis van zijn jaarkilometrage eigenlijk met een diesel "moest" gaan rijden, maar hij wimpelde dit weg met de opmerking "Met een diesel krijg ik van die stinkende handen, met gas kom ik niet zo ver en ik heb geen zin om zo vaak te moeten stoppen/tanken, dus doe mij maar gewoon een benzine". Tsja zo kan het ook!

Veel succes met uw (brandstof)keuze,

John Smits

John Smits

Initiatiefnemer achter Autoverkoopster.nl en directeur van hét organisatie-adviesbureau dat zich richt op de automobielbranche:
J. Smits Automotive Consultancy (SmitsAutomotive.com).
Tevens onafhankelijk wagenparkadviseur (FleetCoach.nl).
Meer informatie over John Smits + overzicht geschreven tips e-mail John Smits Bezoek de site van John Smits (www.SmitsAutomotive.com)

Quick-tip:

Denk iedere ochtend: niets van wat ik vandaag ga zeggen leert mij iets, dus als ik iets wil leren zal ik moeten luisteren.
Advertentie Een initiatief van:
Autoverkoopster.nl is een initiatief van SmitsAutomotive.com